Наверх

Добры вечар, шчодры вечар: як падчас калядных забавак “наваражыць” сабе лепшай долі?

11 января 2019

Навошта Буслу доўгая дзюба, Дзеду – Баба, а Мядзведзю – вялікія боты? Наш карэспандэнт даведалася, які сэнс закладзены ў калядных персанажах.

Звычай пераапранацца, спяваць, танцаваць, жартаваць і збіраць смачныя пачастункі падчас калядавання ў Шчодры вечар існуе ў Беларусі і сёння. Ён цесна звязаны з чараўніцтвам: увечары 13 студзеня, як лічыцца, сціраецца мяжа паміж святлом і цемрай. Менавіта калядоўшчыкі ўвасабляюць сабой гасцей «з таго свету», якія ў Крывыя ці Святыя вечары вандруюць па зямлі і нясуць людзям долю ад Бога. Такіх гасцей было прынята абавязкова адорваць чым-небудзь (неабходная ўмова атрымання новай долі па прынцыпе ўзаемаабмену).

Гурт калядоўшчыкаў звычайна складаўся як мінімум з трох удзельнікаў. У адным населеным пункце калядаваць маглі адначасова некалькі груп.

– Цікава, што калядныя госці маглі «пакараць» сям’ю, калі іх дрэнна прымалі ці ўвогуле не дазвалялі зайсці ў хату: спявалі абразлівыя прыказкі ці прыпеўкі, выводзілі жывёлу са стойла, ламалі лавы, закалочвалі дзверы, – распавядае кандыдат гістарычных навук, дацэнт кафедры гісторыі Беларусі старажытнага часу і сярэдніх вякоў гістарычнага факультэта БДУ Дзмітрый Скварчэўскі. – Таксама маглі пакараць тых, хто на працягу года парушаў грамадскі парадак ці быў заўважаны ў шлюбнай нявернасці. Напрыклад, мянялі месцамі рэчы на дварах палюбоўнікаў.

Калядныя персанажы ў гуртах былі прадстаўлены міфалагічнымі, жывёльнымі, этнічнымі і сацыяльнымі вобразамі, якія ўвасабляюць ідэю «чужога свету». Узначальваў гурт Дзед, ён сімвалізаваў у тым ліку і Бога, які прыносіць дабрабыт у сем’і, вучыць людзей, дапамагае ім і карае. Яго маску выраблялі з бярозавай кары (з імітацыяй маршчын). Абавязковым атрыбутам з’яўлялася доўгая барада з пянькі або лёну – яна сімвалізавала ўрадлівасць і багацце. Разам з Дзедам хадзіла Баба ў старым адзенні. Гэтыя персанажы разыгрывалі жартоўныя сцэнкі – лаяліся паміж сабой, абдымаліся, цалаваліся, забяспечваючы такімі дзеяннямі ўрадлівасць гаспадарскіх палеткаў, шчасце ў шлюбе і нараджэнне дзяцей.

Адна з галоўных ролей адводзілася Казе, маска якой таксама сімвалізуе ўрадлівасць, багацце, дабрабыт.

– Чалавек пераапранаўся ў вывернуты кажух або рабілі пудзіла казы ці падобную да яе канструкцыю. Часам Казу стваралі з дрэва ці іншых матэрыялаў, – працягвае аповед гісторык. – Выкарыстоўвалі сапраўдныя рогі, чэрап ці набітую саломай скуру жывёлы. Ніжнюю сківіцу маскі рабілі рухомай і з дапамогай вяроўкі прымушалі яе «ляскаць зубамі».

Распаўсюджаны персанаж – Мядзведзь: звярыны двайнік чалавека, пярэварацень, сімвал здароўя, сілы, пладавітасці. Калядоўшчык апранаў кажух ці шубу поўсцю наверх, маску, касматую шапку. На нагах у яго былі боты ці валёнкі вялікага памеру, каб выглядаць нязграбна. Часта Мядзведзя вадзіў на ланцугу ці вяроўцы павадыр.

У гурце сустракаліся і «птушкі». Напрыклад, Бусел – апякун, які распараджаўся ўраджаем і дабрабытам, «прыносіў» у сем’і дзяцей.

– На доўгі кій прымацоўвалі галаву з чырвонай дзюбай і чаплялі на яе белую прасціну, пад якой хаваўся чалавек. Афарбоўка Бусла адпавядала колерам традыцыйнай беларускай вопраткі: белы, чырвоны, чорны, – тлумачыць Дзмітрый Скварчэўскі. – На гэтую ролю выбіралі юнака, здольнага з дапамогай пластыкі перадаваць паводзіны птушкі. Бусел танцаваў, «дзяўбаў» прысутных, заглядваў у гаршкі з ежай.

У некаторых рэгіёнах у склад гурта калядоўшчыкаў уваходзіў Тур (Бык, Карова), які сімвалізуе світанак, надыход новага дня пасля доўгіх зімовых вечароў. Маску для гэтага персанажа выраблялі з выкарыстаннем сапраўдных рагоў і скуры жывёл; потым прымацоўвалі тканіну, пад якую хаваўся чалавек.

Калядоўшчыкі маглі таксама вадзіць за сабой Каня, Ваўка і Зайца. Па словах навукоўца, часам спляталі каркас з пруткоў ці лазы, з палатна шылі галаву і напіхвалі яе саломай, грыву і хвост рабілі з пянькі. На галаву вешалі званочак.

Тыповым прадстаўніком падземнага свету быў Чорт – чорны, калматы, з рагамі, хвастом і казлінай барадой. Сярод «гасцей» сустракаліся таксама чужынцы: Цыган, Цыганка, Жыд, Поп, Салдат, Лекар. Іх надзялялі якасцямі чараўнікоў. Цыган, напрыклад, спрабаваў прадаць гаспадару каня. Цыганка варажыла або з лялькай-дзіцем прасіла дапамогі. Жыд гандляваў ці мяняў рэчы. Лічылася, што згаданыя персанажы прыносяць поспех і паразуменне ў дом.

І, канечне, абавязковы атрыбут калядоўшчыкаў – Зорка. Яе каркас выраблялі з пруткоў такім чынам, каб атрымліваліся промні; абклейвалі паперай і аздаблялі выцінанкай і фольгай. На канцы промняў прымацоўвалі пампоны з рознакаляровай паперы. Часта зорка асвятлялася знутры, у цэнтры змяшчаўся малюнак на біблейскую тэму.

Усіх гасцей на Каляды прымалі ласкава і частавалі. У адказ на свае спевы і танцы калядоўшчыкі атрымлівалі падарункі (прадукты ці грошы), якія дзялілі пароўну паміж усімі, а потым збіраліся і ладзілі вечарыну.

Па традыцыі калядуюць у Шчодры вечар, 13 студзеня.

Вераніка САЛАВЕЙ

Фота Аляксандра ПОБАТА

Лента новостей
Слушать радио
Новое радио Народное радио
Лента новостей
23 ноября 2024 22 ноября 2024 21 ноября 2024 20 ноября 2024
Все новости