Наверх

“Закансерваваць” час паспрабавалі маладыя гаспадары спадчыннага вясковага дома

06 декабря 2017

У новым праекце штотыднёвіка “Беларускі Час” “Вяртанне да вытокаў” мы раскажам пра нашых землякоў, якія не дазваляюць невялікім населеным пунктам знікнуць з карты Беларусі. Яны рупліва, без пафасу і самапіяру шукаюць свае карані, адраджаюць радавыя “гнёзды”, удыхаюць у старыя хаты цеплыню. Многія з іх свядома пакінулі буйныя гарады і вырашылі стаць “тутэйшымі”.

Зонай спакою і гармоніі для мастака Андрэя Анро і журналіста Святланы Станкевіч стала вёска Вайнідзеняты на Смаргоншчыне (Гродзенская вобласць). Сяліба немалая і густанаселеная. Нават тыя дамы, што страцілі гаспадароў, хутка знаходзяць новых – набыць жыллё ў Вайнідзенятах лічыцца шанцаваннем: усяго некалькі кіламетраў да райцэнтра, добрае транспартнае забеспячэнне. Але галоўным бонусам мясцовыя жыхары лічаць прыродную ўнікальнасць: з аднаго боку вёскі струменіцца Вілія, на другім ракiнуліся багатыя лясы.

Ад прадзедаў спакон вякоў…

– Гэтую хату паставілі пасля Вялікай Айчыннай вайны – старая згарэла ў выніку нямецкай бамбардзіроўкі, – распавядае Андрэй. – Будавалася яна з бярвенняў, якія вылавілі з Віліі падчас сплаву лесу. Пакуль дом узводзілі, сям’я прадзеда жыла ў хляве, у якім папярэдне прасяклі вокны. На шчасце, хлеў не зачапіла снарадамі.

Гаспадар дома Іван Шурпо прафесійна займаўся апрацоўкай шкур, але ў савецкія часы такое “індывідуальнае прадпрымальніцтва” было забаронена, таму кушнер вымушаны быў працаваць нелегальна. Цікава, што яго майстэрства было запатрабавана сярод паляўнічых і… работнікаў выканкама.

– Хата будавалася з улікам роду дзейнасці прадзядулі, – кажа Андрэй і ў доказ ўздымае за каванае кольца люк у падлозе на кухні. Пад ім – вялізная ёмістасць, у якой вымочваліся шкуры.

– Гэты цэбар – сэрца дома, надзейна схаванае ад чужых вачэй, але нашым гасцям мы адкрываем яго з радасцю, – далучаецца да размовы Святлана.

Чаканні і рэаліі

У сакавіку 2015 года цётка Андрэя, якой ужо не пад сілу было сачыць за парадкам у вясковай хаце, перадала радавое гняздо ва ўласнасць маладым людзям.

– Здавалася, што перш за ўсё мы атрымалі загарадны дом, дзе можна сустракацца з сябрамі, якія гэтак жа шчыра ўлюбёныя ў гэтыя мясціны, – прыгадвае мастак. – Планаў атабарыцца тут не было. Праўда, я задумаўся тады пра ўладкаванне ўласнай творчай майстэрні. Незаўважна мы парадніліся з домам. І калі ён дзяліўся з намі чарговым сакрэтам, сувязь толькі ўмацоўвалася.

Добраўпарадкаванне дома Андрэй і Света лічаць гісторыяй свайго асабiстага росту і самапазнання. Яшчэ на стадыі падрыхтоўкі да рамонту яны вырашылі, што захаваюць непаўторную атмасферу прадзедавай хаты, падкрэсляць яе аўтэнтычнасць, максімальна “закансервуюць” час.

– Напачатку ўзяліся карпатліва падбіраць будаўнічыя матэрыялы і прадметы інтэр’ера, аднак з цягам часу зразумелі: гэта і наша прастора, а не толькі сем’яў, якія жылі тут раней, – тлумачыць дзяўчына. – І як толькі прынялі філасофію “цякучасці”, адразу дазволілі сабе перамены.

Першыя змены зведала на сабе руская печ, якую Света па складанасці “кіравання” параўноўвае з арганам.

– Да гэтай печкі тут была іншая – самая вялікая ў вёсцы, на ёй сушылі шкуры, – тлумачыць Андрэй Анро. – Для нас было важна захаваць гэтую дамінанту ў класічным выглядзе. Але абысціся толькі рэстаўрацыяй не атрымалася – печ аказалася ў аварыйным стане, прыйшлося перакладваць яе ўсю цалкам. Наш майстар выкарыстоўваў старую чырвоную цэглу і настойліва адгаворваў ад ідэі з пабелкай. Сапраўды, фактура матэрыялу заварожвала, і мы з лёгкасцю пагадзіліся. Цяпер у моцныя маразы, калі батарэі ў гарадской кватэры не ратуюць, мы фактычна жывём на печцы.

Натуральнасць — у недасканаласці

Новае адкрыццё чакала маладых людзей падчас рэстаўрацыі мэблі.

– Яна дыхтоўная, дастаткова аскетычная, але стыльная, – лічыць Святлана. – Не ведаю, чаму гаспадары не раз перафарбоўвалі яе ў колер падлогі, ды і ўвогуле не вельмі ашчадна ставіліся да мэблі. Мы здзіралі слаі гэтай фарбы і наносілі лак. Толькі праз некалькі гадоў усвядомілі: любое пакрыццё перашкаджае адчуванню фактуры дрэва, яго цеплыні. Мы імкнуліся да натуральнасці, але яна, як ні парадаксальна, у недасканаласці, шурпатасці, няроўнасці.

Часткова мэблю маладыя гаспадары набывалі па аб’явах у людзей, якія распрадавалі ці аддавалі сваю непатрэбную спадчыну.

Сакральнасць – у дробязях

Сёння асаблівы каларыт хаце надаюць шторы з нацыянальным арнаментам. Некалькі месяцаў над складаным заказам нястомна гарбела мясцовая майстрыха Зоя Войтка: сімвал роднай хаты трэба было вышыць на саматканым ільняным палатне. І вынік перасягнуў усе чаканні.

Шмат цікавых рэчаў маладыя людзі знайшлі, разбіраючы завалы ў гаспадарчых пабудовах. У асноўным гэта былі прылады працы, якія цяпер сабраны ў невялічкім “музеі”.

– Адна з самых дзівосных знаходак – прадзядулевы акуляры, тыя, у якіх ён пазірае на нас з партрэта, – працягвае аповед Святлана. – Толькі медная аправа пазелянела ад даўнасці. Я знайшла іх, корпаючыся ў зямлі, і ўспрыняла як асабістае прывітанне з мінулага. На гарышчы выдатна захаваліся бабуліны лісты, якія яна пісала сваім кавалерам.

Яшчэ адзін знакавы элемент для цяперашніх гаспадароў – раскідзістая бяроза на ўскрайку ўчастка.

– Бубуля перажывала, што карані дрэва высмоктваюць усе сокі з бульбы на агародзе, і прапаноўвала яе ссекчы, – смяецца Андрэй. – Але дзядуля і тата адваявалі дрэва – схітравалі, што яно страхуе гумно ад ветру. Дарэчы, гумно – адзіны будынак, які перажыў ваенную разруху. Летам яго бакавая сцяна прыстасоўваецца пад кінатэатр: нацягваем прасціну і з дапамогай праектара глядзім фільмы.

Дарэчы, жаданую мастацкую майстэрню Анро зрабіў у тым самым хляве, які ратаваў яго продкаў у пасляваенныя часы, а пазней выкарыстоўваўся па назначэнні – для ўтрымання хатняй жывёлы. Прыйшлося толькі перакласці падлогу ды зноў вярнуць вокны.

Іна ДАБРЫДЕНЬ

Фота аўтара

Лента новостей
Слушать радио
Новое радио Народное радио
Лента новостей
23 ноября 2024 22 ноября 2024 21 ноября 2024 20 ноября 2024
Все новости