Наверх

Школьнікі і сцэна: 25 год разам. У Віцебску пройдуць юбілейныя сцэнічныя чытанні

15 апреля 2022

Кожны хлопец ці дзяўчына, які ў Віцебску сур’ёзна займаецца тэатральным мастацтвам, можа разлічваць на тое, што раз на год ён сыграе на сцэне Нацыянальнага акадэмічнага драматычнага тэатра імя Якуба Коласа. Яго выступленне ацэняць прафесіяналы і цалкам магчыма прапануюць стаць паўнапраўным членам старэйшага ў краіне творчага калектыву. Адбываецца гэта дзякуючы Сцэнічным чытанням «Школьны тэатр», якія 25 красавіка пройдуць у 25 раз.

Як з’явіўся і развіваўся форум, што не страчвае сваю папулярнасць вось ужо чвэрць стагоддзя, нам расказала асістэнт рэжысёра, у мінулым кіраўнік літаратурна-драматычнай часткі Святлана Дашкевіч, якая стаяла ля вытокаў «Школьнага тэатра».

Віцебскі эксклюзіў

– Калі ў мяне пытаюцца пра тое, хто прыдумаў  такую форму супрацоўніцтва з тэатральнымі калектывамі горада, я адразу прыгадваю метадыста Першамайскага аддзела адукацыі, у мінулым супрацоўніцу аддзела культуры Віцебскага гарвыканкама Бяруту Аляксандраўну Семянкову, – расказавае субяседніца. – Яна звярнулася ў тэатр з просьбай. Першамайскі РАНА пастаянна ладзіў конкурсныя прагляды для школьных тэатральных калектываў. А калі раён разросся, педагогі захацелі заручыцца падтрымкай прафесіяналаў.

Гэта адбылося ў сярэдзіне 90-х мінулага стагоддзя. На той час раён сапраўды павялічыўся, у горадзе з’явіліся новабудоўлі ў мікрараёнах «Югоў», адпаведна, выраслі і вялікія школы: №37 (цяпер гімназія 8), №39 (цяпер гімназія 7), №32. Бярута Семянкова разумела: маштабнае мерапрыемства павінны судзіць аўтарытэтныя людзі. Так Святлана Дашкевіч упершыню стала членам журы конкурсу і, ацаніўшы ўзровень дзяцей, прапанавала паказаць самадзейных школьных артыстаў мастацкаму кіраўніцтву тэатра.

– А паколькі тэатральныя рэжысёры часу не маюць, часта працуюць адначасова над некалькімі праектамі, прасцей было не іх вазіць па школах, а запрасіць дзяцей у тэатр. І не толькі вучняў Першамайскага раёна, з першых год форум стаў агульнагарадскім, – прыгадвае асістэнт рэжысёра. – На карысць ідэі сыграў яшчэ адзін факт: на той час трупа мела вялікую патрэбу ў маладых артыстах.

Пасля прыходу ў тэатр у 1993 годзе выпускніцы Дзяржаўнай акадэміі мастацтваў Алены Шарэпчанкі, трупа на працягу трох год не папаўнялася. Гэтаму было шмат прычын, але галоўная ў адсутнасці жылля для маладых спецыялістаў (зарплата пачынаючага артыста не дазваляе спадзявацца на арэнду). Таму на той час мастацкі кіраўнік тэатра Валерый Маслюк падхапіў ідэю, першы «Школьны тэатр» прайшоў у 1996 годзе і меў статус фестываля.

Зоркі школьнай сцэны

З прыходам у 1997 годзе ў коласаўскі тэатр Віталя Баркоўскага – рэжысёра, нацэленага на працу ў першую чаргу з моладдзю, фестываль атрымаў новы віток развіцця. Баркоўскі сам праводзіў рэпетыцыі перад фестывальнымі праглядамі. А аднойчы пасля фестываля паставіў казку «А пры чым тут Кашчэй?», дзе ў пары с прафесійнымі артыстамі працавалі старшакласнікі. Сутнасць эксперымента была ў тым, каб пабачыць, наколькі яны здатныя выконваць рэжысёрскую задачу і іграць у спектаклі. Тады ўпершыню выйшла на прафесійную сцэну актрыса і рэжысёр Алена Картыннік (цяпер – Ганум).

Самых яркіх школьнікаў запрашалі пасля заканчэння школы на працу ў тэатр з той умовай, што яны адразу ж паступаюць у Беларускую дзяржаўную акадэмію мастацтваў, працуюць і завочна вучацца. Так у калектыве з’явіліся самы рэпертуарны сучасны артыст тэатра імя Якуба Коласа Яўген Бераснеў, артысты Беларускага дзяржаўнага маладзёжнага тэатра Дзяніс Аўхарэнка і Яўген Лук’янаў, артыст, кіраўнік студыі «Тэатралка» Арцём Герак і многія іншыя. Але былі выпадкі, калі юныя артысты пакідалі тэатральнае мастацтва толькі ў якасці хобі.

– Тры гады запар на фестывалі мы назіралі за вучнем школы №4 Яўгенам Павалоцкім, – расказвае Святлана Дашкевіч. – Гэтага арганічнага хлопца вельмі хацелася бачыць у трупе. Але на нашы прапановы ён адказваў катэгарычная адмовай. У Яўгена з-за цяжкай хваробы не стала мамы. І хлопец паабяцаў, што абавязкова вывучыцца на доктара, каб бацькі не паміралі так рана. Так і здарылася: Жэня паступіў у медыцынскі універсітэт, зараз працуе ўрачом. Цікава, што не кінуў і мастацтва, паралельна займаецца рэжысурай. У вучаніцы школы № 28 па прозвішчы Маркіна (такое ж прозвішча насіла народная артыстка БССР, актрыса нашага тэатра Галіна Маркіна), таксам былі ўсе дадзеныя для паспяховай сцэнічнай кар’еры: і рост, і знешнасць, і талент. Але дзяўчына адразу сказала, што звязваць лёс з мастацтвам не плануе.

Вербы на шчасце

Як любы салідны форум, тэатр з самага пачатку імкнуўся заахвоціць сваіх удзельнікаў. Ужо ў першы год з дапамогай выканаўчага дырэктара Аляксандра Харкевіча было вырашана пашукаць спонсараў, каб набыць дзецям прызы. Гэты эпізод прыгадваюць цяпер ў тэатры як анекдатычны. На просьбу коласаўцаў адгукнуўся адзін мясцовы бізнесмен. Фестываль только арганізоўваўся, і мецэнат не зусім зразумеў каму і колькі падарункаў трэба. Ён выдзяліў тэатру вялізныя шклянкі з тоўстага шкла.

– Мы падлічылі удзельнікаў, тады калектываў было 6, і зразумелі, што  можам дарыць адну шклянку аднаму чалавеку, – прыгадвае субяседніца. – Фестываль праходзіў напярэдадні Вялікадня і Валерый Маслюк прыдумаў, як зрабіць падарунак сімвалічным: кожную шклянку ўпрыгожылі галінкай вярбы. А тэатр падрыхтаваў удзельнікам дыпломы.

Так адбывалася не заўсёды, быў год, калі прадпрымальнік Мікалай Панцялееў зрабіў для юных артыстаў эксклюзіўныя статуэткі, яны вельмі ўпрыгожылі ўзнагароджанне. А аднойчы за пошук мецэнатаў узяўся былы загадчык гарадскога аддела адукацыі Віктар Праснякоў. Ён знайшоў спонсараў, якія прадставілі ў якасці галоўнага прыза відэамагнітафон (на той час гэта быў вельмі важкі прыз, яго атрымала школа №4), астатнім ўдзельнікам падарылі прыгожыя гадзіннікі, вырабленыя спецыяльна для фестывалю.

Аб тым, што ў Віцебску нараджаецца унікальны для Беларусі праект, адразу паведамілі ў Дзяржаўную акадэмію мастацтваў. Уладзімір Мішчанчук, на той час загадчык кафедры майстэрства акцёра, а цяпер дэкан тэатральнага факультэта, асабіста прыязджаў на кожны конкурс. Пры гэтым камандзіравала выкладчыка сама навучальная ўстанова.

У 1997 годзе звярнуліся па дапамогу і да Міністэрства культуры, падрыхтаваліся грунтоўна, распрацавалі «Палажэнне». Тады і зразумелі, што правільней форум называць не фестывалем, а сцэнічнымі чытаннямі. Падтрымка Міністэрства аказалася настолькі значнай, што сродкаў хапіла нават на тое, каб запрасіць для ўдзелу юных артыстаў з усёй Беларусі. У Віцебск прыехалі калектывы з Лепеля, Баранавіч, Магілёва. Гэта былі ўзорныя драматычныя калектывы, якіх можна было запрашаць без папярэдняга прагляду. Для іх ладзілі асобную конкурсную праграму.

Адчувальную дапамогу аказваў тэатру гарадскі аддзел культуры, дзякуючы ім у сцэнічных чытанняў заўсёды былі надрукаваныя ў друкарні афішы. 

– Мы разлічвалі, што зможам развіваць сцэнічныя чытанні і далей, – кажа Святлана Дашкевіч. – Але людзі пачалі больш ашчадна лічыць грошы і цяпер мы можам праводзіць «Школьны тэатр» толькі на гарадскім узроўні. І тым не менш, фестываль жыве і застаецца прэстыжным. Адмянілі яго только аднойчы, у 2020 годзе. І зараз, калі эпідэміялагічная сітуацыя палепшылася, ён аднавіўся. А нашы юныя ўдзельнікі самай галоўнай узнагародай лічаць магчымасць заслужыць права выйсці на прафесійную сцэну. І я вельмі ўдзячная мастацкаму кіраўніцтву тэатра і літаратурнай частцы за тое, што наш эксклюзіўны форум жыве і працягваецца.

Адкрыць новыя імёны

«Школьны тэатр» патрэбны не только вучням школ і тэатральным рэжысёрам. Зацікаўлены ў ім і кіраўнікі калектываў.

Наталля Шлімакова першы свой калектыў арганізавала ў школе №3. Для юных артыстаў дырэкцыя здолела стварыць выключныя ўмовы. Вучнёўскі тэатр меў асобнае памяшканне і асаблівую атмасферу. Менавіта тут свой першы спектакль – «Чорную нявесту» Аляксея Дударава – паставіў тады яшчэ школьнік, а цяпер выпускнік рэжысёрскага факультэта ГІТІСа Данііл Обухаў.

Цяпер Наталля Шлімакова кіруе калектывам Гарадскога цэнтра дзяцей і моладзі, і яе новыя выхаванцы пастаянна ўдзельнічаюць у «Школьным тэатры». Памятаюць арганізатары сцэнічных чытанняў, як добра умее падабраць зразумелы і блізкі дзецям матэрыял Галіна Мароз (школа №4), як удала знаходзіць падыход да пастаянна занятых інтэлектуальных вучняў гімназіі № 2 Эля Каржыцкая, як доўга і паспяхова кіравала калектывам школы №28 Зоя Таранеўская.

– У гэтым годзе кіраўнік калектыву школы №45 Канстанцін Ганчароў будзе паказваць спектакль «Цені» паводле Францішка Аляхновіч, – расказвае Святлана Дашкевіч. – На папярэднім праглядзе ягоныя выхаванцы паказаліся вельмі добра. І хто ведае, магчыма менавіта сярод іх – будучыя новыя тэатральныя зоркі, якіх падораць мастацтву юбілейныя сцэнічныя чытанні.

Вікторыя ДАШКЕВIЧ

Фота з архіва тэатра імя Якуба Коласа

Лента новостей
Слушать радио
Новое радио Народное радио
Лента новостей
26 ноября 2024 25 ноября 2024 24 ноября 2024 23 ноября 2024 22 ноября 2024
Все новости